Wednesday 24 September 2014

APLIKASI HUKUM KANUN MELAKA TERHADAP UNDANG-UNDANG DI MALAYSIA

       Undang-undang Melaka atau lebih dikenali sebagai Hukum Kanun Melaka pada mulanya merupakan peraturan yang tidak bertulis . Peraturan itu diadakan untuk melindungi kerajaan , rakyat , dan Negeri Melaka . Walaupun hukum kanun Melaka ini sudah dijalankan pada masa pemerintahan Sultan Muzaffar Syah ( 1446-1456) namun ia baru bertulis dan disusun secara teratur setelah pemerintahan Sultan Mahmud Syah ( 1489-1511) . itulah sebabnya hukum kanun ini hanya dianggap ada setelah tahun 1489 M .

     Hukum kanun Melaka mengandungi 44 fasal . Ia menyentuh bidang kuasa raja .Seterusnya menyentuh bidang kuasa pembesar  serta pantang larang dalam anggota masyarakat . Selain itu hukuman terhadap kesalahan jenayah awam dan undang-undang keluarga . dalam hukum Kanun Melaka , antara contoh yang terkandung di dalamnya adalah , peraturan dan adat istiadat istana , bidang kuasa raja , hak keistimewaan menteri-menteri , orang-orang kaya dan pembesar-pembesar negeri , perhambaan fitnah , perkahwinan ,dan lain-lain .

     Hukum Kanun Melaka penting sebagai panduan yang lengkap dalam menjalankan pemerintahan .
Hukum kanun Melaka dikenali sebagai undang-undang darat Melaka dan Risalat Hukum kanun ( dalam bahasa Arab ) . Ia juga merupakan dokumen yang digubal sebagai panduan bagi seorang pemerintah dalam menjalankan pemerintahan  . Hukum kanun Melaka merupakan undang-undang tradisional tertua di Negara ini . Hukum kanun ini juga penting sebagai sumber rujukan bagi menentukan hukuman bagi kesalahan tertentu . Hukum Kanun Melaka juga berperanan menentukan tugas .

       Alternatif terbaik bagi mendapatkan keadilan adalah dengan kembali merujuk kepda undang-undang syariah yang telah lama bertapak di Negara kita semenjak zaman kesultanan melayu Melaka lagi . Hukum Kanun Melaka dan undang-undang laut Melaka adalah dua dokumen bertulis yang menunjukkan bahawa undang-undang syariah termaktub dalam sistem perundangan Melaka dan jajahan takluknya serta dikuatkuasakan berdasarkan kepada fakta sejarah .

       Hukum Kanun Melaka memperuntukan undang-undang yang berkaitan dengan tanggungjawab pemerintah dan pegawai kerajaan , larangan ke atas orang ramai , hukuman ke atas kesalahan sivil dan jenayah , undang-undsng berkaitan keluarga , isu-isu berkaitan ibadat . Perlembagaan Malaysia juga mengambilkira peruntukan-peruntukan syariat yang pernah dikanun dan digunapakai di zaman Kesultanan Melayu Melaka .

       Selain itu , peruntukan undang-undang setempat memberi ruang kepada hakim berdasarkan budi bicara untuk memutuskan samada mengikut hukum syara' atau hukum adat . Dengan ini , hakim akan mengambil kira kesan-kesan sosial yang mungkin timbul jika hukum syariat dijalankan sepenuhnya Penggubal Hukum Kanun Melaka mengambil pendirian berkecuali dengan harapan para hakim menjatuhkan hukuman setimpal berdasarkan prinsip kebenaran dan keadilan .

        Kesimpulannya , peruntukan undang-undang Islam yang turut meliputi kesalahan jenayah menunjukkan Negeri-negeri di Tanah Melayu telah mencapai tahap kemajuan yang membanggakan . Kini setelah Tanah Melayu melepasi fasa penjajahan , undang-undang syariah diwarisi dari penjajah British . Melaka adalah Pelabuhan utama dan Pusat Perdagangan Antarabangsa yang dikunjungi oleh pedagang asing dari China dan Barat .

Rujukan : kotasejarah.BlogSpot.com/../hukum-kanun-melaka

BY : EVA FAZLIANA TONGUSIN ( 07DPM14F1042)

        

1 comment:

  1. Do this hack to drop 2 lbs of fat in 8 hours

    More than 160,000 men and women are trying a easy and SECRET "liquid hack" to drop 1-2lbs each night in their sleep.

    It is painless and it works every time.

    This is how to do it yourself:

    1) Grab a clear glass and fill it up with water half full

    2) And now learn this crazy hack

    so you'll become 1-2lbs thinner the very next day!

    ReplyDelete